Blinking Cute Box Cat
Home
About Miaow

Monday, August 19, 2013

Siapa Saya?


Assalamualaikum w.b.t ...

Post kali nie miaow nak share pasal suku+sakat+kaum miaow..


So.. rajin2 kan la minda membaca info2 nie yek..! hihihi~


Persian
Persia adalah seekor kucing berbulu panjang yang dikenali dengan wajah bulat dan mulut pendek. Pesian adalah kucing yang paling popular kerana sangat penyayang dan setia. Salah satu jenis kucing tertua, namanya sempena nama tempat asalnya, Persia ( Iran ). Diakui oleh peminat kucing sejak akhir abad 19 yang diperkenalkan pertama kali di Englan oleh penternak Amerika selepas Perang Dunia Kedua. Persia mempunyai harga yang tinggi dan perlu rawatan pemeliharaan setiap hari. Bulunya adalah sangat susah untuk dijaga rapi dan kadangkala tumbuh sehingga 3 inci panjangnya! Persia memerlukan persekitaran yang nyaman untuk merasa aman.

Siam

Asal namanya Siamese tidak diketahui, tetapi diyakini berasal dari Asia Tenggara. Kucing ini berkembang biak dari Siamese Moden menunjukkan bentuk tubuh rapi, ramping, bergaya, fleksibel dan badan berotot. Kepala berbentuk segitiga, dengan mulut kecil. Mata berbentuk almond dan cembung. Bulu pendek, berkilat, halus, lembut, padat dan sesuai dengan badan. Siamese dikenali dengan skema warna khas yang tajam. Kucing ini ramping dan cergas dengan telinga yang besar, bulu yang pendek dan terletak berhampiran dengan kulitnya. Kucing ini suka dibelai, sangat setia dan rapat dengan tuannya. Kucing ini sangat cerdas dan penuh dengan kasih sayang. Kucing ini sangat mudah berinteraksi, berbunyi dengan suara serak untuk perhatian atau hanya untuk diajak berinteraksi! Kucing ini cenderung mendapat perhatian ramai atau kuat menangis jika anda mengabaikannya.

MaineCoon
The Maine Coon mempunyai struktur tulang yang besar, dengan bentuk badan persegi, dan bulu panjang menjalar dibadannya. Pembiakkannya dapat dilihat dalam berbagai warna dan dikenali melalui kecerdikannya. Bagi kucing jantan kebanyakan berat badannya 12-18 paun, pada berat betinanya biasanya 10-14. Kucing ini kuat, lembut dan manja dengan bulu panjang tetapi tidak memerlukan banyak bpenjagaan rapi seperti Persia .

Abyssinian
Abyssinian adalah jenis kucing peliharaan dengan bulu yang sebegitu menarik. Ada banyak cerita tentang asal-usulnya, ramai yang mengatakan ianya berasal dari Mesir, tetapi asal-usul yang sebenarnya tidak pasti. The Abyssinian telah menjadi salah satu yang paling popular keturunan kucing bulu pendek di Amerika Syarikat. Bulu separa-panjang, padat, dan lembut untuk disentuh. The Abyssinian mempunyai bulu yang luar biasa cukup untuk menarik perhatian.Abyssinians sangat aktif, sibuk dan lucu, dan kucing ini menyayangi manusia.

Ragdoll
Ragdoll adalah salah satu jenis kucing peliharaan terbesar dengan bentuk badan tegap, tapak kaki besar dan seimbang. Kucing ini berkembang biak dengan mata biru dan bulu colorpoint yang berbeza. Ini adalah kucing semi-artis besar dan berotot dengan bulu yang lembut dan halus. Kucing ini sangat lembut, santai dan penuh kasih sayang. Kucing ini begitu jinak namun ianya berbahaya untuk ditinggalkan di rumah sendirian kerana kucing ini tidak dapat mempertahankan diri jika diserang haiwan lain.

Exotic ShortHair
The Exotic Shorthair mempunyai sifat lembut dan tenang dari Persia , Sifat ingin tahu dan suka bermain, kucing ini mesra terhadap kucing dan anjing lainnya. Kucing ini jarang mengeluarkan bunyi. Kucing ini tidak suka ditinggalkan sendirian, dan memerlukan kehadiran tuannya.

Savannah
Kucing ini merupakan kacukan silang antara kucing serval dan kucing rumah.Savana umumnya dibandingkan dengan anjing dalam kesetiaan, dan kucing ini akan mengikuti tuannya di sekitar rumah seperti juga anjing. Savana juga dapat dilatih untuk berjalan di atas tali, dan malah menyambut tetamu. Savana dilaporkan sebagai sangat sosial dan mesra dengan orang-orang baru, dan kucing lain dan anjing, sementara yang lain ada bersembunyi atau kembali mendesis dan marah ketika melihat orang asing. Kucing ini sering belajar bagaimana untuk membuka pintu dan almari, Savana merupakan kucing yang tidak takut dengan air. Beberapa pemilik kucing juga mandi dengan kucing Savana.

Manx
The Manx adalah jenis kucing dengan mutasi semulajadi tulang belakang. Mutasi ini ekornya lebih pendek.
Manx dikatakan pemburu unggul dan dikenali untuk menangkap mangsa yang lebih besar malah ketika masih muda. Kucing ini sering dicari oleh petani dengan masalah haiwan perosak seperti tikus. Kaki belakang Manx lebih panjang daripada kaki depan, menciptakan satu henjutan yang berkesinambungan dari bahu ke punggung kucing memberikan penampilan yang kuat. Telinga kucing lebih kecil dari keturunannya dan Manx boleh ada dalam pelbagai warna, termasuk Tortoise-shell, Tabby, Calico, dan semua warna bulu padat. Kepala yang bentuknya bulat, dan seringkali sangat ekspresif, dengan mata lucu dan hidung kecil.





Russian Blue
Kucing Russian Blue nie sangat istimewa. Namun sukar utk kita bezakan samada kucing nie dr baka yg asli ataupun hasil kacukan drpd kucing jenis lain dan juga Russian Blue. Ciri-ciri yg ada pada Russian Blue adalah bulu berwarna kelabu yg tebal, mata yg bewarna hijau dan juga mempunyai telapak kaki yg lebih gelap drpd kucing3 yg lain. Kucing Russian Blue nie sangat dikenali sebagai kucing yg manja dimana sering kelihatan mengikut tuannya kemana sahaja. Bulun Russian Blue tidak menyebabkan alergi dan sangat sesuai dibela bagi keluarga yg mempunyai anak kecil. 

Maru
Scottish Fold ialah sejenis baka kucing yang dikenali kerana telinganya yang terlipat ke depan akibat mutasi genetik , menyebabkan mereka kelihatan seperti burung hantu. Mereka juga ialah kucing-kucing yang sangat manja. Antara kucing Scottish Fold yang terkenal ialah si superstar YouTube, Maru dari Jepun.

Turkish Angora
Kucing ni sebenarnya boleh diiktiraf sebagai Royal Cat sebab kucing ni merupakan kucing kegemaran Raja Perancis. Spesis ni jarang ditemui. Kucing ni sopan dan berbudi bahasa(hahahaha). Mudah untuk memahami keinginan tuannya dan mudah dilatih untuk perform tricks. Turkish ni macam manusia jugak,kuat memilih dan lebih suka spotless environment. Kucing ni sukakan air dan suka mandi tapi memilih tempat mandi. Characteristic kucing ni ialah mempunyai tulang yang kuat,ekor pendek dan crossed eyes. Kucing ni lasak tapi kalau kucing ni matanya putih bererti dia pekak. Masalah kucing ni satu je.. .P.E.K.A.K.

K..!! Done..!! Dah malas dh nak kopi paste dr mana2 je la yg miaow jumpe.. hihihihi.. kepada sesiapa yg tau2 miaow copi paste dr belog korg, mintak halalkan la ye.. sharing is bit*hing~ hahahaha.. k bye..!!


miaow si kuceng gemok

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...